Inleiding virtual, augmented en mixed reality
In de afgelopen jaren is XR (virtual reality, augmented reality en mixed reality) uitgegroeid tot een nieuw onmisbaar gereedschap voor promotie, educatie en training van mensen of het simuleren van omgevingen en situaties.
Aangezien XR een uitgebreid begrip is, probeer ik in dit artikel eerst wat uitleg te geven over de verschillen in hardware zijn tussen de verschillende technieken die hieronder vallen.
Wanneer een omgeving, product of situatie onmogelijk of te duur is om te realiseren in de echte wereld, kan een interactieve virtuele simulatie uitkomst bieden. Welke van de nieuwe XR technieken het beste aansluit bij uw
applicatie hangt af van de doelgroep en de graad van complexiteit.
In een volgend artikel ga ik verder in op de toepassingen van deze verschillende technieken.
Computer based VR
Virtual reality applicaties waarbij ‘room-scale’ beweging mogelijk is, kon tot verkort alleen gebruikt worden op de HTC Vive, Oculus Rift en WIndows Mixed Reality. Deze systemen bieden locatie tracking op basis van de zogenaamde 6 degrees of freedom, wat onder andere inhoud dat de persoon kan rondlopen in een virtuele omgeving. Hierbij kan men tevens gebruik maken van hand tracking of virtual reality controllers waarbij ook de volledige positie en rotatie in VR kunnen worden gebruikt.
Inmiddels zitten we op de 2e en 3e generatie van deze krachtige headsets en heeft HTC de Vive pro (hogere resolutie en beter geluid) en de HTC Index op de markt gebracht en Oculus de Rift S (hogere kwaliteit beeld).
Van windows mixed reality is momenteel voornamelijk de Samsung Mixed reality Headset verkrijgbaar, de andere partners zoals Asus en microsoft zelf komen wellicht later weer met headsets.
Om gebruik te maken van deze vorm van virtual reality, dient men meestal een krachtige PC hier speciaal voor in te richten, wat extra werk is t.o.v. de nieuwe standalone headsets zoals de Vive Cosmos en Oculus Quest, maar heeft als groot voordeel dat ook zeer realistische omgevingen en zware toepassingen te simuleren zijn.
Mobiel / portable VR
Virtual reality op mobiele telefoons of als standalone apparaat behoort inmiddels al een paar jaar tot de mogelijkheden. Helaas bieden deze oplossingen (meestal) geen volledige bewegingsvrijheid en limiteerd het de gebruiker door zittend of op 1 plek te staan. Hoewel de rekenkracht benodigd voor VR bij mobiele VR nog niet gelijk is aan de 6 DOF (six degrees of freedom) VR, groeien de mogelijkheden voor dit systeem iedere dag doordat er betere software voor creatie en standaarden worden ontwikkeld.
Aangezien deze vorm van VR erg portable is, maakt het het gebruik op beurzen, evenementen of zelfs op straat eenvoudig mogelijk. De Oculus GO, die zo’n 2 jaar geleden op de markt kwam, is een hanteerbare standalone virtual reality headset met hoge kwaliteit beeld en geluid, die ideaal inzetbaar is op evenementen en beurzen. Mede omdat geen hoofdtelefoon nodig is voor geluid en alle benodigde hardware in 1 klein comfortabele headset is gemaakt. Dit maakt het gebruik van een telefoon voor VR overbodig en biedt ook t.o.v. de meeste telefoons een betere kwaliteit en ervaring.
Met de komst van de Oculus Quest en de Vive Cosmos is er nog meer vernieuwing gekomen. Met deze standalone headsets kan men net als bij de computer gestuurde VR met tracking rond lopen in een virtuele ruimte en controllers gebruiken die de exacte plaats en beweging in de ruimte kunnen overnemen.
Augmented reality
Met een telefoon of tablet een virtuele laag over de echte wereld plaatsen noemt men augmented reality. De virtuele toevoeging op de realiteit is alleen op het scherm van je telefoon of tablet te zien. Objecten, muren en zelfs afbeeldingen kunnen worden herkend door het systeem en kunnen interactieve virtuele elementen aan gekoppeld worden. AnyMotion kan u helpen om uw idee voor een augmented reality applicatie in een werkende IOS & Android app te realiseren.
Mixed Reality
De samenkomst van AR & VR leidt tot Mixed Reality. Bij MR wordt een soort digitale bril gebruikt (zoals de Microsoft Hololens, Magic Leap One, Meta of AntVR) om virtuele objecten over de echte wereld te plaatsen. Doordat deze brillen gebruik maken van inside out tracking is het mogelijk met deze systemen rond te lopen terwijl de virtuele laag perfect op de echte wereld ‘geplakt’ blijft. De meeste MR systemen ondersteunen een simpele vorm van hand-tracking en of stemcommando’s om interactiviteit toe te voegen.
Helaas gebruiken microsoft en andere samenwerkende partijen de term mixed reality voor Virtual Reality toepassingen (windows mixed reality), dit kan verwarring veroorzaken aangezien het hier om traditioneel virtual reality gaat.
360 of 180 graden video
Hoewel (interactieve) 360 graden video niet echt Virtual Reality is, (je kunt tenslotte nog niet door de video heen lopen) wordt het wel vaak samen genoemd met technieken als VR en AR. Dit komt omdat 360 graden videos met de zelfde software en hardware gemaakt en bekeken kunnen worden.
Het materiaal kan zijn opgenomen met een 360 graden camera zoals de Insta One serie of door middel van meerdere actioncams zoals gopro die aan elkaar gekoppeld zijn. Ook zijn er een aantal 180 graden camera’s beschikbaar, die zelfs stereoscopisch (3D achtig) beelden kan filmen voor gebruik op een headset.
Maar 360 graden content kan natuurlijk ook gemaakt worden in een 3D pakket of realtime in een game engine. Kijk bijvoorbeeld naar het Hermadix Rollercoaster voorbeeld op deze website.
Naast gebruik op de duurdere VR brillen (HTC Vive, Oculus, etc) kan 360 graden video content ook zeer goed worden gebruikt op mobiele VR. (Oculus Go, Google cardboard, Samsung Gear VR). Maar het is niet alleen gelimiteerd tot headsets, je kunt het ook op een computer bekijken op youtube of facebook en dan met je muis rondsturen, of op je tablet of telefoon door deze te bewegen in de richting waar je wilt kijken. Hierdoor wordt 360 graden video veel gebruikt in architectuur, huizen verkoop, vakantiebeelden etc.
AnyMotion kan u helpen met de productie, distributie en creatie van interactieve 360 graden video applicaties.